Dieta nordica poate îmbunatati colesterolul, zaharul din sânge, chiar si fara pierderea în greutate, potrivit unui nou studiu, noteaza Medical News Today. Cercetatorii au investigat efectele asupra sanatatii ale unei diete nordice sanatoase (DNS) folosind analiza metabolica. Ei au descoperit ca dieta influenteaza în mod pozitiv metabolismul glucozei, colesterolul si riscul cardiometabolic. Potrivit acestora, analiza metabolica este o modalitate eficienta de evaluare a rezultatelor dietei. Beneficiile dietei nordice În dieta nordica sunt incluse fructele de padure, pestele, legumele radacinoase si uleiul de rapita. Studiile arata, de asemenea, ca dieta nordica reduce riscul de boli cardiovasculare, diabet de tip 2 si de deces, potrivit sursei mentionate. Cercetarea nutritionala se confrunta adesea cu provocari din cauza lipsei de masuri obiective, deoarece studiile se bazeaza de obicei pe instrumente subiective, cum ar fi chestionarele de consum alimentar. Utilizarea biomarkerilor, în schimb, poate permite cercetatorilor sa masoare cu mai multa precizie efectele alimentatiei asupra sanatatii. În studiul de fata, cercetatorii din Scandinavia au evaluat efectele metabolice ale DNS asupra metabolismului glucozei, a profilurilor lipidice din sânge si a markerilor inflamatori, utilizând date dintr-un studiu de control randomizat din 2013. Atunci când au examinat metabolitii din sângele si urina participantilor, acestia au descoperit o legatura între o aderenta mai strânsa la dieta si mai multe beneficii în ceea ce priveste inflamatia de grad scazut si profilurile lipidice, precum si indicatorii metabolismului glucozei. „Analiza initiala a comparat participantii din bratul de interventie cu cei din bratul de control“, a declarat Christina C. Dahm, Ph.D., profesor asociat în cadrul Departamentului de Sanatate Publica de la Universitatea Aarhus din Danemarca. Mecanismele subiacente Pentru a-si explica descoperirile, cercetatorii spun ca pestele, semintele de in, floarea-soarelui si rapita - toate alimente de baza în DNS - contin grasimi sanatoase. „Putem doar specula de ce o schimbare în compozitia grasimilor aduce beneficii atât de mari sanatatii noastre“, spune Lars Ove Dragsted, unul dintre autorii studiului. „Cu toate acestea, putem confirma ca absenta alimentelor foarte procesate si mai putine grasimi saturate de la animale au un efect foarte pozitiv asupra noastra“. „Compozitia grasimilor din dieta nordica, care este mai bogata în grasimi nesaturate omega-3 si omega-6, explica multe dintre efectele pe care le gasim în ceea ce priveste sanatatea pe care le are dieta nordica, chiar si atunci când greutatea participantilor ramâne constanta“, adauga el.
