Consumul de alimente condimentate poate produce o varietate de reactii fiziologice, cum ar fi furnicaturi pe limba si buze, precum si transpiratie, a spus David Julius, fiziolog la Universitatea din California, San Francisco, întrebat de The New York Times. „Cu totii ne bucuram de experiente senzoriale; alimentele condimentate fac viata mai interesanta”, a spus el. Dar nu toate raspunsurile potentiale sunt binevenite, chiar si pentru cei carora le place gustul. Provoaca transpiratie Iubitorii de mâncare condimentata sunt probabil familiarizati cu o reactie fizica imediata - transpiratia. Acest lucru se datoreaza faptului ca unele dintre cele mai picante alimente contin compusi care se leaga de receptorii nervosi de-a lungul tractului gastrointestinal, inclusiv gura, care sunt activati de caldura. Chili-ul, fuctul aromat a multor feluri de mâncare picante, contine compusul capsaicina, care se leaga de acei receptori atunci când este consumat si apoi trimite un semnal de durere la creier, asa cum a descoperit Dr. Julius în lucrarea sa pe aceasta tema, câstigatoare a Premiului Nobel. Principalele substante chimice gasite în boabele de piper, hrean si mustar se leaga, de asemenea, de aceiasi receptori, desi mai putin puternici. Acesti nervi trimit creierului semnale similare cum ar fi daca ati intra în contact cu focul real, motiv pentru care ati putea începe sa transpirati sau sa va înrositi; acesta este modul în care corpul se raceste. „Capsaicina va pacaleste corpul sa creada ca temperatura a crescut si astfel creierul crede ca trebuie sa scada caldura”, a spus dr. Julius. „La oameni, în mare parte, facem asta prin transpiratie”. Poate provoca tulburari gastro-intestinale Consumul moderat de alimente picante este, în general, sigur pentru persoanele care nu au deja probleme cu stomacul. Cu toate acestea, poate provoca inflamatii în zonele care ajuta digestia si poate duce uneori la arsuri la stomac, dureri de stomac sau diaree. Persoanele cu gastrita, care apare atunci când mucoasa stomacului este inflamata, pot simti durerii abdominale. Poate aduce beneficii sanatatii, desi este nevoie de mai multe cercetari Studiile au aratat ca un consum de alimente picante poate fi asociat cu unele beneficii pentru sanatate. De exemplu, un studiu a constatat ca administrarea unui supliment zilnic de capsaicina (continând aceeasi cantitate în patru sau cinci ardei habanero) a accelerat metabolismul, în care participantii au ars echivalentul a 200 de calorii suplimentare pe zi pe o perioada de 14 saptamâni. Si într-un studiu din 2022 care a implicat mai mult de 6.000 de adulti, oamenii de stiinta au descoperit ca aportul de ardei iute era legat de o reducere a acumularii de calciu în peretii arterelor coronare, care furnizeaza sânge inimii. Cu toate acestea, nu este clar daca consumul regulat de alimente picante poate reduce probabilitatea de obezitate sau atacuri de cord pe termen lung. Dovezile sunt amestecate cu privire la faptul daca alimentele condimentate cresc sau scad riscul de cancer. Câteva studii au descoperit ca un consum zilnic de ardei iute este asociat cu un risc crescut de cancer esofagian, dar nu si de cancer gastric sau colorectal. Si, în timp ce mai multe experimente efectuate pe celule în laboratoare au descoperit ca capsaicina si piperina - substanta chimica gasita în boabele de piper - pot ajuta la împiedicarea sau distrugerea celulelor umane de cancer de sân, oamenii de stiinta nu stiu înca daca aceste descoperiri ar putea duce într-o zi la un potential tratament. Un studiu publicat în 2015, realizat pe aproape jumatate de milion de oameni din China, a constatat ca cei care au mâncat alimente picante de sase pâna la sapte ori pe saptamâna timp de câtiva ani au avut un risc de deces cu 14- mai redus în comparatie cu cei care au mâncat alimente picante mai putin de o data pe saptamâna. Cercetatorii au considerat ca aceste rezultate ar fi posibil legate de efectele antioxidante si antiinflamatorii ale alimentelor condimentate, care pot proteja împotriva multor afectiuni de sanatate, cum ar fi diabetul si anumite tipuri de boli cardiovasculare. În cazuri rare, ardeii foarte iuti au provocat reactii fiziologice extreme, cum ar fi dureri de cap fulgeratoare sau varsaturi atât de severe încât au rupt esofagul cuiva - desi astfel de situatii nu sunt tipice pentru o persoana sau ardei obisnuit, a explicat dr. David Julius. Dupa o mâncare care are mai multe condimente decât poate suporta o persoana, cel mai bine este sa o combine cu ceva gras, cum ar fi un pahar de lapte sau o lingura de smântâna, a spus dr. Julius. Capsaicina este un compus solubil în grasimi, ceea ce înseamna ca nu se va dizolva în apa, indiferent cât de mult ai bea. „Mâncarea cu grasime ajuta la extragerea capsaicinei din tesuturi atunci când suferiti”, a spus el. „De obicei, apa nu face prea multe în acel moment". „Este important sa va respectati propriile limite si sa nu supraestimati cât de multa caldura poate lua corpul dumneavoastra", a adaugat dr. Julius. "Cu echilibrul potrivit, s-ar putea sa descoperiti ca o ars usoara este ceea ce face masa satisfacatoare". Fie ca mancati pentru sanatate sau pentru gust, spun expertii, daca va plac alimentele condimentate si corpul se poate descurca, nu exista niciun motiv sa le evitati.
Alte știri din Ziarul de Iasi
- de Ziarul de Iasi
- 2023/05/06 08:58
- de Ziarul de Iasi
- 2023/05/06 08:38
- de Ziarul de Iasi
- 2023/05/06 07:00
